Šta povezuje Fridu Kalo i savremene ikone stila?
Moram priznati da nije bilo ni malo jednostavno da odlučim o kojim knjigama ću vam pisati ovog meseca. Opredelila sam se najpre za dve knjige koje su nepresušan izvor inspiracije i koje, na prvi pogled nemaju gotovo ništa zajedničko. Jedna govori o modi i stilu života, a druga predstavlja ilustrovanu biografiju jedne posebne umetnice koja je svojim stvaralaštvom, ali i načinom života, zaista pomerala granice. Ali, obe knjige su, svaka na svoj način, jedinstveni vodiči kroz svet stila.
Svet stila u knjizi "Beograđanke znaju"
Već pri prvom susretu sa knjigom "Beograđanke znaju" novinarke Branke Kovačević, kada sam na prvoj stranici unutrašnjosti omota knjige uočila rečenicu: Glamur je kao i stil, pre svega na licu, u očima i osmehu, a tek onda u odelu koje smo poneli, znala sam da nije reč o još jednoj lepo ilustrovanoj modnoj knjižici koja sadrži pregršt surovih "must have" pravila. Druženje sa ovom svojevrsnom modnom biblijom sa ovih prostora, zapravo je istovremeno upoznavanje sebe, ispitivanje sopstvenih granica i specifičan hedonistički doživljaj. Poziv da krenemo u potragu za odgovorom na pitanje zbog čega je stil mnogo više od mode, brendiranih tašni i skupih krpica. Odgovor na ovo pitanje pokušavaju da daju, svaka na svoj način, iz svog iskustva , prema ličnom senzibilitetu i energiji kojom zrače, posebne žene od stila. Žene koje pre svega karakteriše autentičnost u izražavanju i stavu, harizma, ljubav prema životu i poslu kojim se bave, hrabrost da žive sopstvene ideje, dok su odevne kombinacije kod njih samo mašnica na prelepo upakovanom poklonu. To su žene koje žive u našem okruženju, hodaju beogradskim ulicama, ali i ulicama nekih svetskih metropola potpuno neopterećene prolaznim stvarima. Zbog čega su toliko posebne? Možda upravo zbog toga što je kod njih stil uvek ispred trenda. Stil je nešto što svi vekovima unazad pokušavaju da definišu.I danas postoji dilema o tome da li se sa stilom rađamo ili se on uči? Šta je zapravo život sa stilom? Možda život koji gradimo po meri sopstvenih želja, ideja i afiniteta. U tome je autentičnost. A bez originalnosti, nema stila. U ovoj knjizi saznaćete kako je Roksanda Ilinčić stvorila svoju modnu bajku, zbog čega je za Saru Brajović moda umetnost, zašto jedna od najtalentovanijih modnih dizajnerki sa ovih prostora i žena koja samom svojom pojavom inspiriše, a rečima i stvaralaštvom ohrabruje, Verica Rakočević, za sebe kaže da nije žena za crveni tepih; šta je moda, a šta stil za jednu "ljubiteljicu života", slikarku Jelenu Blečić, zbog čega je osmeh neizostavan modni dodatak otkriće vam Jovana Joksimović, a na pitanje da li je stil zapravo vizuelni manifest uma odgovoriće Anja Ivana Milić, arhitekta i vlasnica kompanije "Arhi.Pro". U ovoj svojevrsnoj stilskoj riznici upoznaćete još neke posebne dame, ali o zlatnim tajnama dobrog stila ponešto ćete saznati i od dva posebna "džentlmena dobrog kroja" , dizajnera Igora Todorovića i Saše Milojkovića. Dakle, reč je o knjizi koja je mnogo više od knjige o modi. Jer... Moda nisu samo haljine. Moda je svuda oko nas, u vazduhu, u lepoti neba, na ulicama, moda ima mnogo veze sa idejama, sa našim životnim stilom, sa onim što se događa oko nas. (Coco Chanel).
Groznica zvana "Frida Kalo"
Kada sam im saopštila da želim da pišem o knjizi koja se bavi životom Fride Kalo, mnogi ljudi iz okruženja pitali su me zbog čega sam odabrala baš nju. "Svaki drugi kafić zove se Frida", "Zašto baš Frida, a ne, na primer, Tamara de Lempicka?" , " Je l' to vlada neka groznica zvana Frida Kalo?", samo su bila neka od njihovih pitanja. Nemam dilemu zašto baš Frida, a ne neka druga umetnica jer mi se čini da je ona bila nešto potpuno drugačije u odnosu na sve svoje savremenike. Bila je daleko ispred svog vremena. Kako ja volim da kažem, nije živela po PS-u. Živela je po svojim pravilima slušajući glas srca. Nije jedina koja se odlučila na takav život, ali je jedna od retkih koja je strasno volela život uprkos svemu što joj je on doneo. Zapravo, dokazala je da je način na koji opažamo svet oko sebe i posmatramo svoj život mnogo važniji od stvarnosti. Odlučila je da slika svoj život, naročito one manje lepe trenutke od kojih je, na sebi svojstven način, pravila umetnost.
Mnogo je knjiga napisano o Fridi i inspirisano njenim životom i stvaralaštvom, ali prošle godine otkrila sam jednu kojom sam potpuno očarana. Reč je o knjizi "Frida Kalo- jedna biografija" Marije Hese koja je zapravo ilustrovana biografija umetnice koja je, sa ove tačke gledišta, definitivno menjala svet.
Zašto baš Frida? Ova slikarka sama bila je i ostala inspiracija drugih umetnika. Dizajnerka Elsa Skjapareli kreirala je haljinu pod nazivom "Madam Rivera". Salma Hajek maestralno je odigrala Fridu u filmu "Frida", 2002. godine, kada se , upravo u ulozi čuvene meksičke slikarke našla na naslovnici francuskog izdanja magazina "Vogue". Predstava "Frida Kalo" Sanje Domazet više od decenije na redovnom je repertoaru " Madlenianuma". Verica Rakočević je 2006. godine kreirala modnu kolekciju inspirisanu Fridom Kalo, rekavši da su njena inspiracija oduvek žene koje su bile van životnog klišea, koje su živele ispred svog vremena i razbijale tabue. Ona je tada istakla da je inspiraciju pronašla u Fridinoj ličnosti, harizmi i posebnosti.
"Kao mala, duvala bih u prozor moje tadašnje sobe kako bih ga zamaglila i po njemu bih prstom crtala vrata. Kroz ta vrata bih srećno i užurbano izlazila u svet mašte."
Ova ilustrovana biografija, kako sama autorka kaže, mešavina je Fridinog stvarnog života i onog života koji je slikarka izmaštala budući da je u nekim trenucima Fridina realnost interesantnija od njene fikcije, a u drugim se originalnijom čini istina koju je Frida želela da nam ispriča. Knjiga prati njen život od detinjstva, školskih dana, prve saobraćajne nezgode, preko teških bolničkih dana u kojima su joj četkice i platno bili najbolji prijatelji i upoznavanja sa Dijegom Riverom do životnog perioda koji je obeležio novi udes, zatim brojni spontani pobačaji, boravak u bolnicama, razvod, ponovno venčanje sa Dijegom i naposletku, smrt. Ali, u svakom periodu života slikanje je bilo njena strast, njeno utočište i mogućnost da sve što nije imala u realnosti, izmašta.
"Za mene je slikanje onoga što mi se dešava bio način da prevaziđem svoje patnje, da nastavim da živim i slavim život."
Fridina posebnost je, možda najvećim delom, upravo u tome što, uprkos ozbiljnim životnim iskušenjima, nikada nije želela da izgubi dečju radost. Pronašla je način da nastavi da živi, a jedino utočište bilo je sve što je imala, njena umetnost.
"Verovali su da sam ja nadrealista, ali zapravo to nisam bila. Nikada nisam slikala snove, slikala sam sopstvenu realnost."
Da, stil se gradi. Ali, na mnogo različitih načina. Veoma je bitno ko nas i šta nas inspiriše, šta čitamo, gledamo, slušamo. I to je nešto što se neprestano nadograđuje. To vrlo dobro znaju žene koje smatramo savremenim ikonama stila. Moda je više od garderobe. Moda je umetnost. Na primer, nekada je postojao određeni dress code za odlazak u pozorište. Budite oni ljudi kojima je to i dalje važno. To neće ništa drastično promeniti, ali neće ostati nezapaženo. Jer, onim što radite, dajete primer i šaljete poruku svom okruženju.
Stil je sve. Način na koji govorimo, način na koji se ophodimo prema ljudima, nadahnuće i volja za životom. On se ogleda u energiji koju emitujemo na druge ljude i u našem stvaralaštvu. Šta dakle, povezuje Fridu Kalo i savremene ikone stila?
Mislim da je to u najvećoj meri hrabrost da budu ono što zaista jesu i da to bez zadrške daruju svetu. Strast sa kojom pristupaju svemu što rade u životu. Stav kojim pokazuju da pre svega imaju šta da kažu. Hrabrost da veruju u svoje ideje i stvaraju svoj svet. Ako nisu zadovoljne svojim životom, kreiraće ga.
Šta vas inspiriše? Ko su za vas osobe od stila? Da li uzore pronalazite u prošlosti ili među savremenicima?
Kakvu poruku šaljete svojim stavom? Sve to čini stil. Razmislite o tome.
Коментари
Постави коментар